RECENZIJA: Ljudi sa životinjskim nagonima - "CARSTVO ŽIVOTINJA / Animal Kingdom" (2010.)

S obzirom da "Animal Kingdom" nije film o životinjama već o ljudima, vjerujem da ćete se složiti samnom da je naslov filma izuzetno snažan. "Carstvo životinja" je australska krimi drama koja scorseseovski prikazuje život jedne obitelji duboko uronjene u svijet kriminala. Redateljski prvijenac Davida Michôda je pravi filmski biser s odlično napisanim scenarijem, izvrsnom režijom i glumcima koji su (i više nego) dovoljno moćni da iznesu ovako snažnu i potresnu priču. Dobrodošli u australski 'vučji brlog' gdje vlada samo jedan zakon - zakon preživljavanja.

17-godišnji Joshua živi s majkom narkomankom. Uvodna scena prikazuje njih dvoje na kauču, majka se predozirala i umire, a Joshua mrtav hladan zove baku: 'Umrla je. Što da radim?'. Uslijed zastrašujućeg Joshuinog ponašanja koje je neshvatljivo flegmatično, saznajemo razlog zbog kojeg ga je majka u potpunosti odvojila od svoje strane obitelji. Naime, htjela ga je zaštiti od njegove bake i troje ujaka koji su kriminalaci, nasilnici i drogeraši. Nakon majčine smrti, Joshui ne preostaje ništa drugo nego preseliti se kod svoje jedine rodbine, bake Janine i ujaka Darrena, Craiga i Andrewa.

Obitelj Cody je jedna od meta lokalne policije, a trenutno su pod budnim okom odjela za oružane pljačke. Andrew (nadimka Pope) je u bijegu i skriva se od policije koja je u posljednje vrijeme nemilosrdna i nekažnjeno ubija kriminalce koje lovi. U Popeovom odsustvu glavnu riječ vodi obiteljski prijatelj Barry 'Baz' Brown. Baz je čovjek sa ženom i djecom, a u svijetu kriminala je jedino zbog novca koji mu je prijeko potreban kako bi se financijski pobrinuo za svoju obitelj. Baz je svjestan opasnosti u kojoj se on i Codyjevi nalaze i želi se povući iz kriminalnih aktivnosti. No, nakon što dođe do ubojstva jednog od članova bande situacija izmiče kontroli, a neiskusni Joshua biva bačen u svijet zvijeri u kojem vlada zastraživanje, nasilje i smrt.

Kaže se da 'jabuka ne pada daleko od stabla' i sukladno tome za pretpostaviti je da će Joshua i sam postati 'zvijer', ali to nije slučaj u ovom filmu. Pod brižnim oko glave obitelj, bake nadimka Smurf, Joshua se pokušava prilagoditi okolini u koju je došao, ali na način da nastoji ostati po strani i ne mješati se u 'prljave' poslove. Glumi ga ne toliko poznat James Frecheville kojem je ovo bila prva, i zasad jedina, prava uloga. Frechevilleov lik je okosnica scenarija čija radnja se slaže upravo oko njega i stoga je bilo vrlo važno da Frechevill pruži odličnu glumačku predstavu, što je on i učinio.

Uz Frechevilla glume vlo kvalitetni, ali ne toliko razvikani glumci. Troje najpoznatijih su Jacki Weaver, Joel Edgerton i Guy Pearce. Jako nezahvalno je usporediti nečiju ulogu s onom de Nirovom iz "Kasina" ili "Dobrih momaka", ili još riskantnije, s onom Marlona Brandoa u "Kumu", ali Weaver je odigrala fantastičnu ulogu glave obitelji koja drži sve konce u svojim rukama. U njenoj bogatoj glumačkoj karijeri, uloga Smurf u "Carstvu životinja" je definitvno najjača.

Joel Edgerton je karijeru započeo kao glumac, ali čini se da danas veću slavu postiže pisanjem scenarija i režiranjem filmova. Njegov prvi uspješan scenarij je bio onaj za "The Rover", a zatim je uslijedio redateljski prvijenac "The Gift". Zanimljivo je da su Edgerton i Michôd zajedno radili na scenariju spomenutog "The Rovera", a imajući to na umu možemo pronaći brojne sličnosti između "The Rovera" i "Animal Kingdoma". Guy Pearce je samo jedna od poveznica dvaju filmova.

Trojicu braće glume Luke Ford, Sullivan Stapleton i Ben Mendelsohn. Sva trojica su izvrsni, ali Mendelsohn ipak odskače svojom glumačkom uvjerljivošću. U svakom kadru u kojem se on nalazi, vidljivo je njegovo iskustvo koje je stekao glumeći u brojnim filmovima, od kojih su poznatiji "The Dark Knight Rises", "Killing Them Softly" i "The Place Beyond the Pines".

"Carstvo životinja" je film koji se ne bavi prošlošću. Nema niti jedne scene oružane pljačke niti bilo čega što otkriva kriminalnu povijest obitelji Cody. Scenarij je napisan na način da je fokus na sadašnosti, trenutnoj situaciji u kojoj se nalaze braća Cody. Kako čovjek reagira kad ga se stjera u kut? Može li čovjek opstati sam među čoporom neustrašivih vukova? Da li je moguće baš uvijek napraviti podjelu na pozitivce i negativce? Sve su to pitanja koja se javljaju tijekom gledanja filma.

Za kraj ovog teksta odlučio sam ostaviti aspekt filma koji me najviše oduševio, a on je tehničke prirode. "Carstvo životinja" je s tehničke strane gotovo besprijekoran film. Svi kadrovi i detalji su snimljeni toliko dobro da vjerujem da bolje od ovog ne može biti. Rad kamere, postavke kadrova i fotografija su zapanjujući, a prati ih izvrstan soundtrack. Ako volite sporije krimi drame, poput "Blue Ruin" ili "The Drop", filmove koji postaju sve mračniji kako se bliže kraju, obavezno pogledajte ovaj izvrstan film.